Musiikkiterapia on hoito- ja kuntoutusmuoto, jossa keskeinen vuorovaikutuksen väline on musiikki.
Musiikkiterapiassa voidaan käsitellä ja hoitaa sekä fyysisiä, psyykkisiä että sosiaalisia ongelmia. Sitä käytetään joko ainoana terapiana tai muiden hoitomuotojen rinnalla. Se voi olla yksilö- tai ryhmäterapiaa.
Musiikkiterapia sopii kaikenikäisille eikä asiakkaalta vaadita musikaalisuutta tai musikaalisia taitoja.
Musiikkiterapia on tavoitteellista. Tavoitteet sovitaan yhdessä asiakkaan ja yhteistyötahojen kanssa. Terapiaprosessi voi olla lyhyt- tai pitkäkestoinen. Terapiakertoja on yleensä 1 – 2 kertaa viikossa, 45 – 90 min. kerrallaan.
Musiikkiterapiaan voi tulla joko itse maksaen tai Kelan, hyvinvointialueen, vakuutusyhtiön tms. maksusitoumuksella. Kela korvaa musiikkiterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena (alle 65 vuotiaat) ja kuntoutuspsykoterapiana (16 – 25 vuotiaat).
Musiikkiterapeutin ohjenuorana ovat Musiikkiterapeuttien ammattieettiset ohjeet.
Pienten lasten kommunikaatiopainotteisessa musiikkiterapiassa päämenetelmiä ovat soittaminen, laulaminen, musiikin kuuntelu, leikkiminen ja liikkuminen. Menetelmä valitaan terapian tavoitteiden ja asiakkaan mieltymysten mukaisesti. Musiikkiterapiassa lähdetään liikkeelle käyttämällä huomioivaa yhdessäoloa (HYP) sekä voimauttavaa vuorovaikutusta. Musiikki toimii ”viestinviejänä”, kiinnostuksen herättäjänä, motivaationa, kontaktin kiinnittäjänä, ylläpitäjänä ja peilisolujen aktivoijana.
Laulupiirtämisen menetelmä on elämyksellinen ja moniaistillinen toimintamuoto, jossa lauletaan ja piirretään samanaikaisesti. Menetelmä antaa keinoja itseilmaisuun. Se tukee kielellisiä taitoja, motoriikkaa, kynänkäyttöä, keskittymistä ja vuorovaikutustaitoja.
Kuntoutuksessa hyödynnetään kuvakommunikaatiota (PECS, PRT) sekä tukiviittomia. Kuntoutus toteutetaan hyvässä yhteistyössä vanhempien, päiväkodin/koulun ja muiden kuntouttavien tahojen kanssa. Musiikkiterapian kuntoutustavoitteita lapsen neurologisessa kuntoutuksessa voivat olla esimerkiksi vuorovaikutukseen pysähtyminen, kontaktiin houkuttelu, vuorottelu- ja jäljittelytaitojen tukeminen, joustavuuden lisääntyminen, jaetun tarkkaavuuden kehittyminen, kehon hahmotuksen ja hallinnan tukeminen sekä tunnetaidot.
Nuorten ja aikuisten mielen haasteiden musiikkiterapiassa päämenetelmiä ovat:
♩ Laulaminen
♩ Soittaminen
♩ Kliininen improvisaatio
♩ Musiikin kuunteleminen
♩ Keskusteleminen
♩ Oman musiikin tekeminen
♩ Kehollinen työskentely
♩ Rentoutuminen
♩ Dialektisen käyttäytymisterapian (DKT) harjoitteet